Dagens tips

For best å bevare næringsstoffene ved koking av grønnsaker er det viktig å bruke minst mulig vann (bare så grønnsakene akkurat dekkes) og koke opp vannet først. Overkokte grønnsaker hverken smaker godt eller gir så mye næring, så det er viktig å koke de kortest mulig. Ulike grønnsaker trenger ulik koketid. Brokkoli for eksempel trenger kun et oppkok eller maks 2 minutter, gulrøtter ca 3-4 minutter osv.

Det er et stort pluss om du koker grønnsaker uten å salte vannet da saltet trekker ut vannet i grønnsakene og dermed også mye av vitaminene og mineralene.

Og til slutt: kok grønnsakene med lokket på så ikke dampen forsvinner og spar på kokevannet, det er en fin basis til supper, sauser og kraft.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s