Dagens tips: Bokhvetegrøt på 1-2-3 (FODMAP-vennlig)

Er du som jeg en skikkelig grøtelsker som mer enn gjerne spiser grøt hver dag? Her kommer et lite tips som gir nykokt bokhvetegrøt på 1-2-3 både til deg og meg som spiser grøt hver dag og til deg som spiser grøt en gang iblant:

Oppskrift på lettvint bokhvetegrøt:

Før du legger deg bløtlegger du hel bokhvete. Når du så våkner neste dag har du en fortryllende god og næringsfull grøt på 10 minutter 🙂 Start med å måle opp ønsket mengde bokhvete. Jeg bløtlegger 1,5 dl pr porsjon. Skyll bokhveten godt i varmt vann før du så legger den til bløtlegging i en skål. Vannet skal dekke frøene. Før du koker bokhveten, skyller du den godt igjen. Bruk 2,3 dl vann pr porsjon bløtlagd bokhvete. Om du ønsker å blande inn for eksempel hirseflak, / quinoaflak eller lignende øker du vannmengda litt. Kok opp under omrøring og la småkoke (gjerne under lokk) i 10 minutter. Rør av og til. Rør inn litt himalayasalt og eventult litt vaniljepulver. Strø på det tilbehøret du ønsker og vips så har du en spiseklar grøt 😉

Bløtleging av bokhvete

– Hel bokhvete bløtlagt over natten –

Litt fakta om bokhveten: Disse frøene inneholder mellom annet vitamin C, kalsium, magnesium, sink, folsyre (vitamin B9) og alle de 8 essensielle aminosyrene som gjør så godt for tarmsystemet vårt. Bokhveten er kort og godt et unikt grønnsaksprotein som gir god energi som varer («Energimat»), stimulerer serotoninproduksjonen vår («Lykkemat») og som tilfører kroppen vår viktige vitaminer og mineraler

Fakta for den spesielt interesserte: Uheldigvis er serotoninnivået lavere hos oss som har IBS (irritert tarmsyndrom) enn blant befolkningen generelt noe som mellom annet øker risikoen for å utvikle depresjon og angst. Ikke rart jeg elsker bokhvetegrøt og annen mat som stimulerer produksjonen av lykkestoffet serotonin! Serotonin er viktig for hjernen og tarmsystemet vårt samt mye mer 😉 Mineralet sink letter også på negative / destruktive tankeprosesser og kan være en god medhjelper i hverdagen.  

Bokhvetegrøt

– Grøt godt for så mangt 😉 OG IBS- og FODMAP-vennlig 🙂 –

Tilbehøret på denne grøten er: Spiret og tørka bokhvetespirer og quinoaspirer, jordbær, kanel, røstede gresskarkjerner og et smørøye. Jeg bruker bær og frukt til å søte grøten med istedet for eksempel kokossukker og lønnesirup. Hvorfor? Jo fordi søtningsmiddel, til tross for at de er naturlige, trigger betennelsestilstander i kroppen i tillegg til å hemme utrensing av diverse avfallsstoffer som kroppen ønsker (og trenger) å kvitte seg med.

PS: Om du spiser grøt hver dag er det en stor fordel å variere grøttype, ikke bare for næringens del, men også for å forebygge utvikling av intoleranser / overfølsomhet. Av samme grunn er det viktig å variere tilbehøret 😉

 

4 kommentarer om “Dagens tips: Bokhvetegrøt på 1-2-3 (FODMAP-vennlig)

  1. Hei! Jeg syns bokhvete har en veldig spesiell smak, virker som den er litt harsk på en måte:oo Skal det smake sånn? Hvordan oppbevarer man bokhvete?

    Liker

    1. Hei 🙂
      Jeg skal være enig i at bokhvete har en særegen smak. Uavhengig om vi tilhører kategori små eller store hverdagshelter må vi innimellom smake på en matvare flere ganger før den faller i smak eller vi begynner å elske den. For å få et best mulig resultat når vi tilbereder bokhveten, er det viktig å skylle den godt i varmt vann for å fjerne «såpestoffer» som er en naturlig del av bokhveten. Jeg bruker i tillegg å bløtlegge den, slik at næringen blir lettere tilgjengelig og lettere for kroppen vår å nyttiggjøre seg av samt at korna på denne måten blir mindre trøblematisk for min følsomme mage og fordøyelse. Ved bløtlegging bruker jeg ganske enkelt vann og litt juice fra sitron eller lime. Aller helst lar jeg korna ligge til bløt i 12 timer.
      Smør / ghee / kokosfett setter god smak på grøten og tilfører samtidig god og nyttig næring til fordøyelsen og kroppen vår. Jeg bruker også mer enn gjerne å blande bokhvete med glutenfri havre. Noe som kan være et lite triks for å venne seg til en ny smak 😉 Om du har overmoden banan på kjøkkenbenken eller i fryseren, smaker det fortreffelig å blande inn litt i grøten. Sukker eller annen søtning blir da fullstendig overflødig etter min smak.
      Bokhveten oppbevares mørkt og tørt. Jeg for min del oppbevarer den på glass.
      Lykke til!

      Liker

  2. Takk for fint svar :DD
    Jeg bløtla den jeg også, og skylte godt, men da skal jeg prøve å blande inn litt søtere ting neste gang :)) Elsker banan! 🙂
    Var bare redd for om den var blitt harsk selvom den ikke går ut på dato før om veldig lenge. Er litt redd for korn/nøtter/frø som er blitt dårlig ehe. *fobi*
    Men ble beroliget nå 🙂

    Fiin blogg!

    Liker

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s